Głównym celem powołania Laboratorium Badań Medioznawczych było stworzenie innowacyjnego zaplecza naukowo-technicznego umożliwiającego realizowanie zaawansowanych badań przekazów medialnych, nadawców oraz odbiorców komunikacji społecznej.
Wieloaspektowe projekty badawcze realizowane za pośrednictwem LBM będą odpowiadały na klasyczne – za Haroldem Lasswelem (ojcem międzynarodowego medioznawstwa) – pytania:
- Kto komunikuje?
- Co komunikuje?
- Jak komunikuje?
- Do kogo komunikuje?
- Z jakim skutkiem komunikuje?
W tej optyce konieczne było zorganizowanie aparatury naukowo-badawczej umożliwiającej kompleksowe badanie wszystkich podmiotów uczestniczących w procesie komunikacji na wszystkich jej poziomach:
- od intrapersonalnej komunikacji [ego i alter ego / co podmiotowi badanemu się wydaje, że percypuje, a co w rzeczywistości rejestruje jego oko i rozum – słowem: deklaracja vs. reakcje symptomatyczne ludzkiego ciała, np. ruch gałki ocznej – technologia eye-tracking (eye-tracker stacjonarny TOBII); – przez interpersonalną oraz grupową komunikację [eksperymenty jakościowe – IDI oraz profesjonalne FGI (fokusownie z aparaturą rejestrującą audio-wideo, intimizująca sala, szkło weneckie, telewizor 50 cali, aparatura DVD-blue ray), eksperymenty projekcyjne (sala z projektorem: testy reklam, przekazów audiowizualnych, skuteczności perswazyjnej – aspekty reaktywne, deklarowane)];
- po instytucjonalną oraz masową (społeczną) komunikację [monitoring mediów masowych – prasa: aparatura digitalizująca z zaawansowaną technologią OCR (półautomatyczna), radio i telewizja: aparatura rejestrująco-kodująca równolegle kilka stacji radiowych i kilkanaście kanałów telewizyjnych (deskrypcja i transkrypcja – automatyzacja i półautomatyzacja), internet: oprogramowanie do zautomatyzowanej agregacji treści internetowej (web crawling), przetwarzania (data mining), kategoryzacji oraz frekwencyjnej, lingiwstyczno-kwantyta-tywnej analizy tekstu; internetowy Panel (e-) – platforma do badań typu CAWI (stworzenie kilkudziesięciotysięcznej grupy aktywnych respondentów – baza weryfikowana w cyklu kwartalnym); badania opinii publicznej – sondażownia – studio CATI (15 boksów, wyposażenie komputerowo-telefoniczne, system random digit-dialing)].
Oprócz powyższej aparatury, umożliwiającej realizowanie zaawansowanych projektów badawczych na niespotykaną dotąd skalę [w aspekcie metodologicznym, realizacyjnym (automatyka i półautomatyka) oraz tematycznym] w polskich ośrodkach akademickich oraz jednostkach naukowo-badawczych, powstał specjalistyczny wortal badawczy, będący swoistym "oknem" internetowym Laboratorium Badań Medioznawczych – prezentującym wyniki badań, umożliwiającym rzeczywisty, bieżący dostęp do zbieranych i agregowanych danych na serwerach LBM dla zarejestrowanych naukowców i badaczy z całej Polski, wreszcie, dzięki przyjaznemu interfejsowi rzeczony wortal stanowi kapitalne narzędzie wspomagające prowadzenie badań podstawowych na potrzeby prac dyplomowych studentów kierunków: dziennikarstwo i komunikacja społeczna oraz logistyka mediów.
Integracja wewnętrznego systemu agregacji oraz opracowywania danych przez zespół badawczy LBM z możliwościami internetowego podglądu rzeczonych baz przez zarejestrowanych użytkowników wortalu LBM – badaczy, naukowców oraz studentów – umożliwi upowszechnianie wyników badań oraz zwiększy rzeczywisty potencjał naukowo-badawczy Wydziału Dziennikarstwa Informacji i Bibliologii Uniwersytetu Warszawskiego, czyniąc z niego unikatową jednostkę badawczą w zakresie badań nad komunikacją społeczną (w jej różnych, interdyscyplinarnych aspektach zaprezentowanych powyżej) nie tylko w kraju, ale również w Europie Środkowo-Wschodniej.
Lista usług świadczonych przez Laboratorium Badań Medioznawczych (LBM)