
30 czerwca 2020 r. zakończy się trwający od września 2018 r. projekt „FIRE i UOTT – razem dla rozwoju przedsiębiorczości akademickiej” współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego i przez UW ze środków własnych.
Projekt o wartości blisko 2 mln złotych był skierowany do sektora MŚP. Wśród beneficjentów znalazły się też spółki spin-off założone przy Uniwersytecie Warszawskim.
Projekt realizowany był w partnerstwie Fundacji FIRE (lidera, obecna jego nazwa to FIRG – Forum Innowacyjnego Rozwoju Gospodarczego) oraz Uniwersyteckiego Ośrodka Transferu Technologii Uniwersytetu Warszawskiego (partnera) na podstawie umowy zawartej z Mazowiecką Jednostką Wdrażania Projektów Unijnych (MJWPU). Obecność UOTT UW pozwoliła ukierunkować finansowanie m.in. na przedsiębiorczość akademicką, w tym kilka spółek spin-off UW.
Środki na specjalistyczne usługi wspierające młode przedsiębiorstwa
Środki projektu zostały przeznaczone na profesjonalne usługi B2B realizowane na potrzeby przedsiębiorców mających swoje siedziby na terenie woj. mazowieckiego. Co ważne, z punktu widzenia beneficjentów programu, wszystkie usługi były świadczone bezpłatnie w ramach pomocy de minimis. Ze środków mogły skorzystać tylko podmioty młode, czyli założone nie więcej niż 2 lata przed przystąpieniem do programu, planujące wdrożenie innowacji technologicznych.
„Projekt wspierał przedsiębiorstwa w ich początkowej fazie rozwoju, dlatego był niejako skrojony na potrzeby młodych oraz nowozakładanych spółek spin-off powstających przy uczelniach, w tym oczywiście przy Uniwersytecie Warszawskim. Wśród usług realizowanych w ramach projektu znalazły się różnego rodzaju działania napędzające rozwój, na które często młodym firmom brakuje środków – szeroko pojęte doradztwo, marketing i promocja, szkolenia, wsparcie w pozyskiwaniu kapitału, budowaniu strategii, organizacji ochrony patentowej czy ustalaniu stanu techniki” – wyjaśnia dr Robert Dwilińśki, Dyrektor UOTT UW.
Wśród beneficjentów będących spółkami spin-off UW znalazły się między innymi:
- ExploRNA sp. z o.o.,
- Inelco sp.z o.o.,
- Lecturus sp. z o.o.,
- Matariki Bioscience, Microanalysis sp. z o.o.,
- Nephrolab PLUS sp. z o.o.,
- Project 42 sp. z o.o.,
- Quant_KIT sp. z o.o.,
- Smarter Diagnostics sp. z o.o.
Łącznie z darmowych usług B2B skorzystało 26 firm – do obsługi projektu w UOTT przeprowadzono 47 postępowań przetargowych, które pozwoliły wyłonić wykonawców usług.
Ewaluacja projektu
Projekt spowodował, że przedsiębiorstwa zdobyły dodatkowy potencjał do rozwoju – głównie poszerzenia rynków zbytu na swoje produkty i usługi, ale też do przyspieszenia procesu wdrażania innowacji. Projekt poddano badaniu ewaluacyjnemu, które wśród beneficjentów przeprowadził Ośrodek Badań Społecznych „INDEKS”. Z ewaluacji wynikają m.in. następujące dane:
- 100% beneficjentów projektu oceniło go pozytywnie, w tym 52,8% bardzo pozytywnie,
- wysoko oceniono kompetencje wykonawców usług – 50% z nich uzyskało najwyższe noty, 28,6% dobre, a 21,4% przeciętne. Tak samo oceniono terminowość realizacji usług,
- blisko 43% beneficjentów projektu twierdzi, że dzięki odebranym usługom w ciągu najbliższych 12 miesięcy wprowadzi na rynek nowość rynkową,
- 42,9% firm spodziewa się pozyskać nowych klientów w ciągu najbliższych 12 miesięcy lub już pozyskało nowych klientów,
- 28,6% firm planuje w ciągu najbliższego roku uruchomić działalność na nowych rynkach,
- 7,1% firm zwiększyło dzięki usługom z projektu swoje przychody, a aż 50% spodziewa się wzrostu przychodów w ciągu kolejnych 12 miesięcy,
- 35,7% firm planuje zwiększyć zatrudnienie lub już je zwiększyło (7,1%),
- aż 50% firm twierdzi, że dzięki usługom z projektu poprawiło jakość swoich produktów i usług, a kolejne 21,4% planuje poprawić jakość w ciągu najbliższego roku,
- około połowa firm zmieniła sposób sprzedaży i organizacji pracy lub deklaruje, że dokona w tych obszarach zmian w najbliższym roku,
- wszyscy beneficjenci pozytywnie ocenili proces obsługi realizowany przez biuro projektu (UOTT UW).
Projekt „FIRE i UOTT – razem dla rozwoju przedsiębiorczości akademickiej” był współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Osi Priorytetowej III „Rozwój potencjału innowacyjnego i przedsiębiorczości, Działania 3.1 „Poprawa rozwoju MŚP na Mazowszu", Poddziałania 3.1.2 „Rozwój MŚP" Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na lata 2014-2020.
Kontakt dla mediów:
Marek Massalski
Koordynator ds. Komunikacji
tel. 506 044 620